الفباي وبلاگ‌نويسي

[dot] پريسا خانم (جزئيات ابلهانه) از طرف رسپنا دعوت شده بود تا 5 تا از تجربيات وبلاگ‌نويسي خودش را بنويسد، يا به نحوي قسمتي از وبلاگ‌نويسي را آموزش بدهد و در نهايت هم چند نفر از دوستان را دعوت كند ( به قول خودش: پاس بده ) . مطلب «جزئيات ابلهانه» را از اينجا ببينيد، ايشان بنده را هم دعوت كرده بود و من هم در ادامه مطلب پنج مورد از ضروريات وبلا‌گ‌نويسي را مي‌نويسم…

1- استفاده از Google Reader : قبل از اينكه يك وبلاگ‌نويس موفق باشيد بايد وبلاگ‌خوان خوبي باشيد و همه روزه آخرين مطالب وبلاگ‌نويسان را دنبال كنيد، استفاده از google reader بسيار ضروري و كاربردي است، شما نمي‌توانيد هر روز 500 تا 1000 صفحه وب را باز كرده و به لينكهاي مختلف سرك بكشيد. مورد استفاده ديگر هم اطلاع از بروزرساني وبلاگ‌هاست و احتياجي به بازكردن صفحه وبلاگ مورد نظر براي اطلاع از بروزرساني نيست. بنده شايد هفته‌اي يك مطلب بنويسم اما در هفته بيشتر از 2 تا 3 هزارتا مطلب مي‌خوانم. اگر شما از Gmail استفاده مي‌كنيد به اين صفحه مراجعه كنيد و لاگين كنيد، بعد وارد صفحه گوگل ريدر مي‌شود، فيد وبلاگهاي مورد نظر را اضافه كنيد تا در موقع بروزرساني آنها باخبر شويد و مطالب را از همانجا دنبال كنيد. مطمئن باشيد تمام وبلاگ‌نويسان بزرگ دنيا از فيدريدر براي وبلاگ‌خواني استفاده مي‌كنند

2 – استفاده از Google Analytic : از مهمترين كارهاي روزانه يك بلاگر پيگيري و بازديد لينكهاي ورودي، بيشترين كليك‌شده‌ها، ديدن مطالب پربازديد، تعداد كليك‌هاي روزانه بر روي هر لينك و … است. شما براي اينكار از سرويسهاي زيادي مي‌توانيد استفاده كنيد اما گوگل بهترين سرويسي است كه من پيشنهاد مي‌كنم. قابل ذكر است كه اين سرويس بر روي وبلاگهاي وردپرس به صورت اتوماتيك فعال است اما اگر از ديگر سرويسهاي وبلاگ‌نويسي استفاده مي‌كنيد به اين آدرس رفته و توسط اطلاعات جيميل لاگين كنيد، سپس مشخصات وبلاگتان را وارد كنيد تا كد مورد نظر را دريافت كنيد، حالا آن را در وبلاگتان قرار دهيد تا از ريزمشخصات بازديدكننده گان وآمار دقيق وبلاگتان اطلاع داشته باشيد.

3 – استفاده از Google Pages : شايد براي ارسال يك مطلب در وبلاگتان الزم باشد عكسي را نمايش دهيد يا فايلي را آپلود كنيد، بعضي سرويسهاي وبلاگ‌نويسي مانند بلاگر و وردپرس مقداري فضا در اختيار شما قرار مي‌دهند اما نمي‌شود از فضاي موجود در گوگل به راحتي گذشت، 100 مگابايت فضاي رايگان با بالاترين سرعت ممكن، بدون هيچگونه محدوديت زماني و حجمي، و با داشتن پهناي باند نامحدود و ….. براي استفاده از اين سرويس به اينجا مراجعه كرده و لاگين كنيد، حالا مي توانيد فايلهاي خود را با سرعت بالايي آپلود كنيد.

4 – استفاده از Picasa Web Album : عكسهاي حجيم و بزرگ را نمي‌توان در وبلاگ نمايش داد، پس بايد آنها را در جايي ديگر آپلود كرد و به آن لينك داد، دليل ديگر براي استفاده از اين سرويس داشتن يك فتوبلاگ پرسرعت در كنار وبلاگ است كه به نظر من داشتن فتوبلاگ بسيار واجب است، اكثر بلاگرها فوبلاگي نيز در كنار وبلاگشان دارند. پيكاسا گزينه خوبي براي اينكار است، داشتن برنامه مخصوص براي آپلود،تغييرات در عكس و … است و سرعت بالايي هم دارد، البته مسلماً فليكر بهتر است اما متاسفانه اين سرويس فيلترشده و در اين شرايط استفاده از Picasa Web Album مناسبتر است. براي استفاده از اين سرويس اينجا را كليك كنيد.

5 – استفاده از Mozilla FireFox : ميان تمام Browser هايي كه مي‌شناسم فايرفاكس بهترين، پرسرعت‌ترين، امن‌ترين و در كل مناسبترين گزينه براي استفاده است، شما مي‌توانيد با نصب اكستيشنهاي مختلف از مشاهده تبليغات جولگيري كنيد، به وبلاگتان به صورت مستقيم مطلب پست كنيد، از پروكسي استفاده كنيد، در فتوبلاگهاي مختلف به صورت مستقيم عكسهايتان را آپلود و مديريت كنيد، و …. براي دانلود فايرفاكس به همراه اكستيشنهاي مختلف به سايتش مراجعه كنيد.

[dot] شايد بگوييد بنده بيماري گوگلي دارم، بله در شرايطي كه گوگل بهترين سرويسهاي فعلي را عرضه مي‌كند فكر نمي‌كنم بيماري گوگلي داشتن خصوصيت بدي باشد. در نهايت هم دوستان زير را به اين بازي دعوت مي‌كنم تا مطالب نوشته‌شده در اين باب كاملتر شود.

پس فردا (مطلب ايوب را از اينجا بخوانيد)
رهگذر دل (از اينجام هم مطلب بابك را ببينيد)
وب‌نوشته‌هاي كمال (شعري بسيار زيبا از كمال در مورد اين بازي)
بيزبلاگر (مطلب جناب بيزبلاگر را اينجا ببينيد)
شبستان

لينكهاي مرتبط و مهم در رابطه با اين موضوع:
5+1 دليل براي اينكه لينك‌باكس در وبلاگتان نگذاريد
چگونه يك وبلاگ‌نويس موفق شويم
در باب وبلاگ‌نويسي از پريسا
الفباي وبلاگ‌نويسي از وبلاگ پس‌فردا
شعري زيبا در مورد اين بازي از جناب كمال
11 راه موفقيت در وبلاگ‌نويسي از آتئيست
چگونه براي وب بنويسيم از وبلاگ صبحونه
الفباي وبلاگ‌نويسي من! از رهگذر دل
چرا وبلاگ داريم! از بيزبلاگر-آلفا
راهنمايي تحصيل در فرانسه: الفباي وبلاگ‌نويسي من
ادامه دارد…..


35 پاسخ to “الفباي وبلاگ‌نويسي”

  1. shakira Says:

    matlab galebi bod az inke alave bar astefade az in service ha anha ra moarfi mikonid az shoma matashakeram
    shakira

  2. شبستان Says:

    نکات خوبی رو گفتی.
    شما که همه چی رو گفتین… حالا من چی بگم؟!

    مجازاتگر: بگو اي يار بگو… كه دلم تنگ شده…

  3. شکیرا Says:

    سلام انقدر از این wordpress تعریف کردی آقای مجازات گر ماهم گفتیم بیایم یکسری بزنیم . خوشحال میشم یکسر پیش ما ببیاین.

  4. شکیرا Says:

    راستی آدرسم http://www.shakira1977.wordpress.com


    مجازاتگر: به جمع وردپرسي‌ها خوش آمديد.

  5. Pasargad' Soul Says:

    خيلي خوب و بجا بود. منتهي من با توجه به اينكه تا به حال وبلاگ نويسي نكردم و تمامي وقتم را به نوشتن مطالبم در سايت ها گذرانده ام، هنوز خيلي گيجم و نمي دانم كه تا به حال اگر چيزي پست كردم درست بوده يا نه.
    با تشكر مجدد

  6. علیرضا حسینی Says:

    با سلام
    گفته بودی به یک بازی وبلاگی دعوت شده‌ام. آمده‌ام، اما نمیدانم نقش من در این بازی چیست؟
    نمی‌دونم حالا که پریسا خانم مطلبی نوشته‌اند و شما خواندید و مطلبی نوشتید، من هم باید مطلبی در وبلاگم بنویسم یا اینکه درج کامنت و ارائه‌ی اندیشه‌ام کفایت می‌کنه؟ بهرحال نظر شخصی خودمو درباره این پست شما بیان می‌کنم.

    هدفمند بودن >> اولین شرط است. باید بدونیم چرا می‌نویسیم و چه‌مطلبی رو باید بخوانیم؟ اگر بدون هدف باشیم، خیلی زود به آخر راه وب‌نویسی میرسیم.
    عجله نکنیم >> از همه نظر، جوانب را در نظر بگیریم. انتخاب مطالب و… تا سرویس وبلاگ‌نویسی که می‌خوایم انتخاب کنیم.
    محیط مجازی و ابزارها را بشناسیم >> باید خوب بدانیم که ایمیل و کاربردش چیست؟ پیغام‌رسان‌ها (یاهو مسنجر و…) کارشان چیست؟ و از صفحات اینترنت و وبلاگ‌ها چطور باید استفاده کنیم؟ در یک کلام، جای اینها را باهم عوض نکنیم و در واقع بخاطر احترام به بازدیدکنندگانی که درآینده مثلاً این مطلب رو می‌خونن، از درج کامنت نامربوط خودداری کنیم. وب‌نویس عزیز، صنوبر دوسال قبل مطلبی در این زمینه منتشر کرده است که به دوستان توصیه می‌کنم حتماً بخونن
    توصیه‌های دوست گرامی (مجازاتگر) مخصوصاً استفاده از خدمات آمارگیری و رهگیری Google Analytic رو جدی بگیریم.
    1386/06/20

  7. ayyoob110 Says:

    وسطهای پست تصمیم گرفتم بعد از خواندن آن یک کامنت بنویسم با این مضمون: شما با گوگل ارتباطی، قراردادی، چیزی دارید؟
    اما وقتی شما به این موضوع اشاره کردید دیگر آن را نمی نویسم

    مجازاتگر: ايوب جان، شما كه نوشتي اما راستش را بخواهي بنده پارسال آبدارچي شركت گوگل بودم :دي/

  8. چگونه یک بلاگ نویس موفق شویم! « 13 Says:

    […] 2007 دوست خوب و مجازاتگر من در یک حرکت نو وابداعی جالب یک بازی راه انداخته و از ما خواسته نکاتی در مورد وبلاگ نویسی […]

  9. بابک Says:

    سلام حسین جان
    ممنون از دعوتت و همچنین وظیفه ای که به دوشم انداختی!
    اگه اجازه بدی دو سه روز بعد بنویسم چون الان بیرون از خونه ام . وقتی برگشتم حتما می نویسم.

    در ضمن یک تجربه درباره گوگل: گوگل پیج پهنای باندش نامحدود نیست. من یه فایل کوچیکی رو گذاشتم برای دانلود ولی در عین ناباوری تو مدت کمی پهنای باندش تموم شد! ولی در مورد سرعت و فضای زیادش باهات موافقم. (اینم بگم منم تا حدودی گوگلی هستم)

    مجازاتگر: پهناي بادش كجا نوشته شده؟!! مطمئن باشيد پهناي باندي در كار نيست.

  10. raindigital Says:

    میگم اینم جزء این بازی وبلاگ میتونه حساب شه؟::

    5+1 دلیل مهم برای این که لینک باکس در وبلاگتان نگذارید

    مجازاتگر: لينك دادم تا دوستان هم مستفيض شوند.

  11. شکیرا Says:

    از استقبالتون بسیار متشکرم امیدوارم بتونم به کمک شما ودوستان دیگر در این راه موفق شوم

  12. آمیر Says:

    خیلی جالب بود. استفاده کردیم! فکر میکردم من خوره ی گوگل بازی و این حرفام ولی می بینم که گیگ های خفن تر از من بسی فراوانند!

    مجازاتگر: عمريست كه اين بيماري در وجود ماست.

  13. takpesar Says:

    واقعا چه لذتی داره لب اون سا حل و اون زندگی و ….دلم می سوزه برا خودم یا خودمون حتی! راستی گوگل پیج ممکنه لینک مستقیم رو غیر فعال کنه یا مثلا فقط بذاره به عنوان سایت از فضاش استفاده بشه و نه هاست عکس….به نظر شما میشه مطمئن بود یه دفعه وسط کار سیستم هات لینک عکس رو برداره!

    مجازاتگر: گوگل هرگز جنين كاري نخواهد كرد، مطمئن باشيد.

  14. takpesar Says:

    مرسی رفیق جواب دادی…منم می خوام از این سایت گوگل استفاده کنم…در مورد ریکی مارتینم باید بگم منم که طرفدارشم هیچ وقت چیزی از زندگیش نفهمیدم فقط آهنگاشو دوست دارم…هر کس یه سلیقه ای داره دیگه…فعلا بای

  15. حامد Says:

    این حرف‌ها که زدی توی گلوی من گیر کرده بود. ولی دیگه نمی‌خواستم اون یادداشتم در بازی الفبا خیلی طولانی بشه. دستت درد نکنه.
    جاری باشی…

    مجازراتگر: متشكرم.

  16. شکیرا Says:

    با عرض سلام
    می خواستم بپرسم آیا در wordpress به غیر از فایل هایی با پسوند jpg , gif , png ,…(که مربوط به عکس و image میشوند) می توان فایل هایی با پسوند (به طور مثال) exe , zip , rar و غیره upload کرد . اگر می شود چگونه؟
    البته من با استفاده از Google Pages مشکلم رو رفع کردم ولی برام مهمه بدونم wordpress هم این قابلیت رو داره یا نه؟
    البته شما در پست «انسانیت کجاست» فایل با پسوند 3jp برای دانلود گذاشته بودید که از آدر س آن معلوم بود فایل در wordpress آپ شده
    منتظر جواب شما هستم
    راستی اگه فضولی نیست می خواستم بدونم شما چند سالتونه؟

    متشکرم shakira1977

    مجازاتگر: اول اينكه واژه درست «3gp» است، ثانياً فايل مذكور در memebot آپلود شده، ثالثاً وردپرس اكثر فرمتها را تحت پوشش قرار مي‌دهد، رابعاً من 14 سال و 380 ماهمه !!!

  17. parissa Says:

    نه نه ! اتفاقاً از همون اول هم اسامي اونجا بودند . احتمالاً شما متوجهش نشده بوديد .
    راستي فوق العاده بود . ممنون بابت قبول دعوت .
    و البته لينكتونو براي رسپنا ارسال كردم . به محض اينكه كامنتمو ببينه لينكتونو درج مي كنه . تو همون پست .
    بازهم مرسي.

    مجازاتگر: فكر مي‌كنم اشتباه به خاطر خستگي بيش از حد من بوده.

  18. khak313 Says:

    سلام
    آقای دولت آبادی هم ایول، و هم خوشحال شدم که داداشم مثل خودم بیماری گوگل داره.
    واقعا دستتون درد نکنه.
    دمت بشکه بشکه گرم.

  19. بيستار Says:

    سلام آقاي مجازاتگر، ببخشيد شما كيا رو پانيش مي كنيد؟ با اين هدر ترس برم داشت يهو. 😦
    پست خيلي خوبي بود، ممنون كه تجارب خوبتون رو اينطور آزادانه پابليش مي كنيد.
    راستي اون آواز Free Software رو الان دقيقا نمي دونم كي خونده، اما اگه بفهمم خبرتون مي كنم. 😉
    ممنون كه به من سر مي زنيد دوست خوب.

    مجازاتگر: لطفاً از خواننده اين آهنگ عاجزانه خواهش كنيد آواز نخواند، اعصاب مردم پارك نيست كه هركسي در آن قدم بزند.

  20. raindigital Says:

    گوگل پیجز خیلی خوبه. ابزاری نا شناخته. در موردش یه مطلب باید بنویسم تا مزیدی نزده:)

    گوگل پیجز فقط یه فضای آپلود فایل نیست. کلی امکانات مخفی داره، مثلا این گالری عکسو ببین.لینک هاش رو با فید ریدری که گوگل پیجز داره درست کردم:
    http://raindigital2007.googlepages.com

    مجازاتگر: در اين مورد با شما كاملاً موافقم و منتظر مطلب شما هستيم.

  21. آناهیتا دانشور Says:

    درود
    اطلاعات خوبی بود
    فقط در مورد 3 یعنی Google Pages فکر می کنم محدودیت پهنای باند ماهانه داشته باشند چون چند کتاب می خواستم بارگزاری کنم فایل ها در این سرویس گذاشته شده بودند ولی مثل اینکه پهنای باند تمام شده بود و خطا می داد.

    در مورد فایرفاکس هم با شما موافقم به غیر از سرعت! فایرفاکس سرعت بسیار خوبی داره ولی اپرا سرعت بازکردن صفحاتش بیشتر هست

    مجازاتگر: لطفاً با پشتيباني گوگل مكاتبه كنيد تا متوجه نامحدود بودن پهناي باند گوگل شويد.

  22. رسپنا » Blog Archive » بازی الفبای وبلاگ‌نویسی Says:

    […] بهتر بنویسیم، تجربه‌بلاگ، چهاردیواری مجازی، مجازات‌گر، اندرزهای مادرانه‌ی من، تجربه‌های ما برای شما […]

  23. reza Says:

    سلام حین جان واقعا خوشحالم که بهم سر زدی
    راستی در مورد استاندارد موزیلا چیزی نمیدونم میتونی یه راهنمایی کوچولو بهم بکنی؟
    من میخوام لینکت رو بزارم اما نمیدونم اجازه میدی یا نه…….
    حالا بگو بزارم یا نه؟؟؟
    بعدش خیلی خوشحال نباش که من چیزی یاد گرفتم چون هرچیز یاد گرفتم از شما یاد گرفتم(جمله رو حال کردی؟ نفهمیدم تشکر کردم یا توهین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
    بازم بهم سر بزن یه خورده باید از وبلاگ دور بشم ولی منتظرتم بای

  24. reza Says:

    سلام حسین جون اگر آن هستی بچتیم؟

  25. بازی وبلاگی:الفبای وبلاگ نویسی « وب نوشته های کمال Says:

    […] مرا دعوتی پانیشر               به بازیِ وبلاگ بازان ِ […]

  26. منیری Says:

    سلام. در مورد 3، محدودیت پهنا وجود داره.

  27. الفبای وبلاگ نویسی من ! « رهگذر دل Says:

    […] بودم و خیلی هم آشنا نبودم. ولی هفته ی پیش دوستان عزیزم حسین(مجزاتگر) و پس فردا منو به نوشتن پنج تجربه یا اصول وبلاگ نویسی […]

  28. bizbloger Says:

    اي پانيشر پروكسي ها! مطلب چرا وبلاگ داريم رو در همين راستا نوشتم! يكي ديگه هم تو چنته دارم كه اپ ميكنم! ضمنا اگه جائي براي گوگلي ها مجمعي چيزي تشكيل شد ما رو خبر كن! آلوده ام اخوي!

    مجازاتگر: لينك دادم بقيه هم استفاده كنند. تهيه مجمع گوگلي را به كي بسپاريم؟

  29. bizbloger Says:

    اگه قراره خودمون شروع كنيم، يه گروپ تو خود گوگل!

  30. bizbloger Says:

    گروپ گوگلي هاي مقيم وردپرس!!!

    مجازاتگر: من صددرصد موافقم، برنامه‌ريزي و اقدام خواهد شد.

  31. بابک Says:

    حسین جان وقتی بری به این لینک من می بینی عبارت پایینو نوشته

    [audio src="http://sabamax.googlepages.com/Nameh.mp3" /]
    ———————————————————-
    The bandwidth or page view limit for this site has been exceeded
    ———————————————————-
    حالا هی بگو محدودیت نداره!!

    مجازاتگر: حق با شماست :دي/

  32. الفبای وبلاگ نویسی من ! « راهنمای تحصیل در فرانسه Says:

    […] ی چهارم: یک نکته ی تکراری ولی خیلی مهم که دوستم حسین، اینجا گفته اند اینکه از یک فید ریدر قوی (پیشنهاد من گوگل) […]

  33. Keshvary Says:

    گوگل پیج رو نمی دونستم ممنون

  34. بازي وبلاگي: بيماران گوگلي « مجازاتگر :: Punisher :: Says:

    […] قبل كه به بازي “الفباي وبلاگ‌نويسي” دعوت شدم و مطلبي پيرامون همين موضوع نوشتم به ساخت […]

  35. الفبای وبلاگنویسی « پس فردا Says:

    […] اما در هیچکدام شرکت نکرده‌ام اما توی این بازی که مجازاتگر عزیز پیشنهاد داده و درباره موضوع مورد علاقه من یعنی […]

بیان دیدگاه